Rys. 1. Mechaniczne szorstkowanie opony
- regeneracja (bieżnikowanie),
- recykling energetyczny,
- recykling surowcowy [1].
Recykling energetyczny polega na wykorzystaniu zużytych opon jako paliwa. Stosuje się go głównie w cementowniach, a także w elektrociepłowniach, przemyśle papierniczym i chemicznym. Obecnie tą metodą zagospodarowuje się około 90% zużytych opon.
Recykling materiałowy polega na oddzieleniu stalowych drutów od gumy i frakcji tekstylnych. Można tu wyróżnić dwie metody:
- 1. opona rozdrabniana jest na kawałki, rozcierana,
- 1. a następnie oddzielane są części metalowe. Metoda stosowana jest w kilku krajach, m.in. w Stanach Zjednoczonych i w Polsce. Jest to jednak technologia kosztowna i nieprzyjazna środowisku, ze względu na dużą energochłonność oraz towarzyszący jej hałas,
- 2. metoda z zastosowaniem tzw. technologii water-jet, która jest przedmiotem niniejszego artykułu. W metodzie tej na oponę działa struga wody o wysokim ciśnieniu.
Rys. 3. Pompa HDP 164 zastosowana do badań
Rys. 4. Stanowisko badawcze z obracającą się oponą
Zastosowanie metody z wykorzystaniem strumienia wody o wysokim ciśnieniu nie jest dokładnie opisane w literaturze. Istnieje kilka ośrodków na świecie prowadzących badania w tym zakresie. Jednym z nich jest Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy, gdzie na Wydziale Mechanicznym w 2000 roku rozpoczęto pierwsze prace nad tym zagadnieniem.
Badania wykazały, że działanie strugi wody po szorstkowaniu jest procesem mało efektywnym. Szorstkowanie spowodowało zmniejszenie sztywności opony, która pod wpływem oddziaływania strumienia wody znacznie się uginała, co jest zagadnieniem niekorzystnym w tej metodzie. W związku z powyższym zdecydowano o kontynuacji doświadczenia z zastosowaniem drugiej metody, w której oddziaływanie strumienia wody nie było poprzedzone wstępnym, mechanicznym przygotowaniem opony.
Rys. 5. Drugie stanowisko badawcze
- wydajność: 20 l/min.,
- moc silnika: 132 kW,
- ciśnienie robocze: 1000 bar (rys. 3).
- działając strumieniem cieczy na całą, obracającą się oponę,
- działając strumieniem cieczy na przeciętą, rozpłaszczoną oponę.
Inne podejście technologiczne przedstawia metoda druga. Do jej realizacji także zbudowano stanowisko badawcze, na którym rozpłaszczona opona zamocowana była sztywno do ruchomego stołu (rys. 5). Zgodnie z przedstawioną dokumentacją fotograficzną, opona wraz ze stołem wykonywała ruch wzdłużny, natomiast głowica z dyszą porzeczny. Bezpośrednie oddziaływanie strumienia wody na rozpłaszczoną oponę oraz efekt tego doświadczenia przedstawiono na rys. 6.
Rys. 6. Oddziaływanie strumienia wody na rozpłaszczoną oponę oraz efekt tego oddziaływania
W celu porównania metody water-jet z innymi stosowanymi w świecie, należy porównać energochłonność tych technologii.
Literatura
(Inżynieria i Aparatura Chemiczna, 2009, 48, nr 2, 52-53,
http://inzynieria-aparatura-chemiczna.pl/pdf/2009/2009-2/InzApChem_2009_2_052-053.pdf).
Nowoczesna Gospodarka Odpadami 1(4) 2014