Kołowe maszyny budowlane pracujące w ciężkich warunkach, jakie panują m.in. na składowiskach różnorodnych odpadów, niejednokrotnie narażone są na częste uszkodzenia opon. Generują one koszty związane nie tylko z przestojem, ale również z naprawą ogumienia. Czy można temu w prosty sposób zaradzić? Najprostszym rozwiązaniem jest zastosowanie wypełniacza.
Rys. Interchemol
Chemolan XW
Firma Interchemol S.A. z siedzibą w Obornikach Śląskich oferuje usługi w zakresie skutecznej metody zabezpieczenia opon przemysłowych przed uszkodzeniem z wykorzystaniem do tego celu własnej produkcji preparat o nazwie Chemolan XW.
Interchemol prowadzi działalność produkcyjno-handlowo-usługową od 1990 r. Jest jednym z nielicznych w Polsce producentów systemów poliuretanowych. Od momentu rozpoczęcia działalności celem firmy stał się rozwój polskiej technologii w zakresie systemów poliuretanowych. Interchemol jest jedynym w Polsce producentem elastomerowego systemu wypełniania opon ciężkiego sprzętu przemysłowego narażonych na częste uszkodzenia. Takie opony są powszechnie używane w budownictwie, górnictwie, w przemyśle ciężkim, drzewnym, w sortowniach odpadów i na wysypiskach śmieci. Pracują zwykle w bardzo ciężkich warunkach eksploatacyjnych i są narażone na częste uszkodzenia. Podatność na przebicia opon wypełnionych powietrzem jest czynnikiem bardzo uciążliwym podczas pracy w hutach, sortowniach odpadów, złomowiskach, kopalniach oraz wielu innych miejscach.
Przebita opona w maszynie powoduje stratę czasu i utracone dochody przez przestój maszyny, ale i często przestój całej linii technologicznej czy brygady związanej z tą maszyną. Bardzo kosztowna jest też naprawa opony lub jej wymiana na nową przez serwis, zwłaszcza w przypadku bardzo ciężkich i wielkogabarytowych maszyn przemysłowych. Nawet gdy opona zostanie naprawiona, to nie ma gwarancji, że za chwilę nie będzie uszkodzona ponownie.
Fot. Interchemol
Wypełnienie opon elastomerowym wypełnieniem Chemolan XW daje możliwość wyrwania się z błędnego koła uszkodzeń i napraw ogumienia w maszynach przemysłowych oraz zapewnia możliwość użytkowania aż do całkowitego zużycia się bieżnika. Wypełniona opona jest elastyczna, a jej zachowanie zbliżone do opony pneumatycznej, dzięki czemu nie powoduje szybszego zużywania się zawieszenia w pojazdach.
Opony wypełnione Chemolanem XW od wielu lat z powodzeniem pracują w najcięższych warunkach eksploatacyjnych. W czasie długoletniej eksploatacji stwierdzono, że żywotność opony wypełnionej zwiększa się 3–4 krotnie, a w wielu przypadkach opona pracuje do całkowitego zużycia bieżnika. Wypełnienie Chemolan XW od ponad 20 lat doskonale spisuje się również w oponach maszyn pracujących pod ziemią.
Wypełnienie Chemolan XW można stosować do wszystkich typów i rozmiarów opon, od wielkogabarytowych opon pracujących w ciężkim sprzęcie w najcięższych warunkach, po opony do wózków widłowych. Produkt zachowuje pełną elastyczność w zakresie temperatur od –40 do +120ºC.
Ponieważ Interchemol jest producentem wypełnienia Chemolan XW, dysponuje możliwością prowadzenia bardzo dokładnej kontroli jakości w nowoczesnym laboratorium, w którym pracuje zespół wykwalifikowanych chemików. Dzięki temu firma oferuje produkt najwyższej jakości za niską cenę.
System Rely
Kompleksowe usługi w zakresie wypełniania opon świadczy firma Mobi Gum. Wykorzystuje do tego m.in. produkty Rely firmy Carpenter oraz elastomer firmy Arnco. Mobi Gum jest dystrybutorem produktu Rely w Polsce.
Rely to elastyczny, giętki, w pełni odkształcalny i niedeformowalny, pozbawiony widocznych bąbelków gazu wypełniacz opon, który powstaje poprzez zmieszanie dwóch płynnych składników. Jest wprowadzany do opony przez zawór za pomocą specjalnej pompy Lincoln Powerfil 2000, która zapewnia odpowiednią dozowaną ilość wypełniacza w oponie i dodatkowo utrzymuje stałe ciśnienie. Wypełniacz firmy Carpenter może być stosowany w oponach montowanych na różnego rodzaju maszynach (wozidła, koparki, ładowarki, dźwigi, platformy, wózki widłowe, itd.), wykorzystywanych w budownictwie, w kopalniach i kamieniołomach, na składowiskach odpadów oraz w rolnictwie.
Co przemawia za stosowaniem wypełniacza Rely? Przede wszystkim eliminuje on ryzyko wystąpienia przebić i wystrzałów. Chroni stopkę opony i wyklucza potrzebę kontroli ciśnienia. Zwiększa także komfort pracy i bezpieczeństwo, głównie dzięki podwyższeniu stabilności (redukuje drgania) i obniżeniu środka ciężkości pojazdu. Pozwala także osiągnąć wymierne korzyści ekonomiczne, chociażby przez ograniczenie do minimum czasu bezproduktywnego przestoju maszyny, co jest nieuniknione w przypadku awarii standardowej pustej opony.
Wypełniacz Rely jest wprowadzany do opony przez zawór za pomocą specjalnej pompy Lincoln Powerfil 2000
Fot. Mobi Gum
Rely zastępuje powietrze w oponach sprężystym związkiem płynu, który w ciągu 24 godzin utwardza się w miękką wstawkę gumową i sprawia, że opony uodparniają się na gwoździe, kolce, skały, żużel, a nawet kule. Użycie preparatu pomaga skutecznie wyeliminować przestoje maszyn i kosztowne naprawy opon.
W zależności od przeznaczenia opon, stosowane są różne produkty Rely: T-15, T-25 lub T-49. Ich użycie pozwala na ciągłą jazdę ze stałą prędkością do 56 km/h lub z prędkością 88 km/h przez maksymalnie 2 (T-15) lub 4 godziny (T-25 i T-49).
Rely T-15 używany jest w oponach przemysłowych o niskim ciśnieniu, stosowanych m.in. w: maszynach rolniczych, koparkach i wózkach widłowych. Jest to idealne rozwiązanie dla gospodarstw rolnych i przemysłu, w pracach wymagających łagodniejszej jazdy lub lepszej przyczepności na miękkim podłożu.
Najbardziej uniwersalny jest preparat Rely T-25. Przeznaczony jest do użytku w oponach przemysłowych, stosowanych m.in. w: ładowarkach teleskopowych, podnośnikach koszowych, dużych ładowarkach kołowych, wózkach widłowych, równiarkach, maszynach do robót ziemnych, śmieciarkach, żurawiach. Preparat zapewnia lepszą odporność na ciepło, daje dodatkowy balast, doskonałą stabilność i bezpieczeństwo oraz lepszą równowagę pomiędzy jazdą a nośnością.
Rely T-49 został zaprojektowany do opon najbardziej obciążonych, stosowanych w dużych wózkach widłowych, wozidłach i suwnicach przemysłowych. Ma na celu zmniejszenie ugięcia dla zapewnienia dodatkowej stabilności.
Kolejnym produktem jest elastomer Arnco Flatproofing. Opony po wypełnieniu tym preparatem będą odporne na przebicie przez gwoździe i kamienie, w najbardziej niebezpiecznych warunkach pracy i w każdych warunkach pogodowych. Opatentowany przez firmą Arnco, wpompowywany do opony przez zawór płynny poliuretanowy polimer, zmienia powietrze w jej wnętrzu w sprężystą, elastyczną gumę. Operacja trwa 24 godziny i zapewnia całkowite wyeliminowanie przebić.
Wśród usług świadczonych przez Mobi Gum jest również napełnianie kół cieczą obciążającą. W tym celu stosowana jest tzw. solanka, czyli odpowiedni roztwór wody i chlorku wapnia. Zastosowanie tego typu roztworu gwarantuje odpowiednie dociążenie maszyny i jednocześnie bezproblemową pracę w różnych warunkach atmosferycznych. Napełnianie cieczą stosowane jest najczęściej w maszynach rolniczych oraz pojazdach przemysłowych, jak równiarki, walce kołowe czy ładowarki.
Proaktywny uszczelniacz Air Seal
Proaktywny uszczelniacz Air Seal nie tylko zapobiega utracie powietrza w wyniku uszkodzenia opony, ale tworząc w kilka sekund trwałą i elastyczną zatyczkę powoduje pełnowartościową naprawę opony. Jednocześnie zapobiega utracie powietrza przy rdzewiejących i śniedziejących obręczach, oraz przeciwdziała zawinięciu obrzeża. Air Seal od ponad 16 lat z powodzeniem stosowany jest przez czołowe firmy eksploatujące ładowarki kołowe, ciężki sprzęt budowlany itp. zarówno w Polsce, jak i w Niemczech czy Wielkiej Brytanii, gdzie jest produkowany.
W przypadku wystąpienia uszkodzenia nawet do 30 mm następuje samouszczelnienie bez konieczności zatrzymywania maszyny i interwencji serwisu. Opona jest w pełni sprawna i dalej może pracować, bez ograniczenia prędkości czy też czasu użytkowania. Powstała „zatyczka” jest hermetyczna i trwała. W przypadku Air Seal konieczne jest działanie prewencyjne, przed uszkodzeniem. Aby napełnić oponę uszczelniaczem, częściowo należy spuścić z niej powietrze. Za pomocą specjalnej pompy aplikuje się zabarwioną na różowo lub żółto gęstą ciecz, z pływającymi w niej drobinkami włókien kordowych. Ilość uszczelniacza dopasowana jest do wielkości opony. Później wyłącznie dzięki rotacji płyn jest rozprowadzany równomiernie po wnętrzu opony. Co najważniejsze – produkt nie zawiera kleju, dzięki czemu nie skleja felgi i jest w 100% zmywalny wodą. Jeżeli w tak „ubezpieczonej oponie” utkwi np. gwóźdź, operator musi jak najszybciej usunąć go i dokonać przejazdu, tak by rozprowadzić po wnętrzu opony Air Seal, który uszczelni przebite miejsce. Oczywiście jeżeli operator nie zauważy natychmiast ciała obcego, nie nastąpi spadek ciśnienia, a przebicie zostanie uszczelnione wokoło.
Należy jednak pamiętać, że dla trwałości opon niezwykle ważny jest codzienny przegląd ich stanu oraz sprawdzenie ciśnienia, tak by nie następowały uszkodzenia wtórne.
Nowoczesna Gospodarka Odpadami 2(2) 2013