Złom, ze względu na nieregularność kształtów oraz ciężar potrzebuje odpowiednich maszyn do przeładunku. Przede wszystkim muszą one charakteryzować się wyjątkową trwałością i niezawodnością, ale także zapewniać operatorowi doskonałą widoczność pola pracy.
Maszyna przeładunkowa Atlas 270MH (28 t)
Fot. Atlas
Flagowe maszyny Atlasa
Firma Atlas produkuje maszyny przeładunkowe już od ponad 60 lat. Z powodzeniem są one wykorzystywane w wielu gałęziach przemysłu, m.in. do rozładunku statków, przeładunku drewna, kruszywa, węgla, koksu, złomu, czy materiałów pochodzących z recyklingu.
W przypadku maszyn przeładunkowych, konstruktorzy firmy Atlas położyli przede wszystkim nacisk na wydajność. Ponadto w produkcji zastosowano najnowsze rozwiązania technologiczne i materiały najwyższej jakości.
Obsługa maszyn Atlas jest intuicyjna, a dzięki stabilizacji i statecznej konstrukcji wielkogabarytowej podwozia są one wytrzymałe, precyzyjne, bezpieczne i odporne na działanie sił skrętnych. Kolejne zalety maszyn Atlasa to stabilność, szybkość i bezpieczeństwo. Każda z maszyn produkowanych i sprzedawanych przez firmę Atlas, może zostać indywidualnie dopasowana do warunków, w jakich będzie pracować. Możliwość konfiguracji ramion, podwozia, wyposażenia jak i oprzyrządowania, czyni z nich bardzo uniwersalne „narzędzie” do wykonywania najbardziej nietypowych zadań.
Kolejny flagowy model Atlasa, dużo cięższy
Fot. Atlas
Flagowymi produktami Atlasa, niezmiennie od wielu lat są modele: 180MH/200MH (20 t), 270MH (28 t), 350MH (35 t) oraz 520MH (52 t). Nowością produktową od 2014 roku jest Atlas 250MH (24 t), który powstał w wyniku połączenia cech nieprodukowanego już modelu 230MH oraz 270MH. Nowa maszyna przeładunkowa Atlasa została wyposażona w nowe, cięższe i mocniejsze podwozie, przez co uzyskała większą stabilność.
Wszystkie maszyny Atlasa mają doskonale zaprojektowany układ hydrauliczny, zapewniający odpowiednią siłę oraz szybkość, przy zachowaniu wyjątkowej płynności wszystkich ruchów. Zgodnie z obecnie obowiązującymi normami środowiskowymi, w 2013 roku wyposażono jej również w nowe silniki serii COM3B, charakteryzujące się niższym zużyciem paliwa i niższym poziomem hałasu. Pozwala to na uzyskanie maksymalnej wydajność przy stosunkowo niskich jednostkowych kosztach przeładunkowych. Te zalety, jak również szereg wymienionych wyżej, powodują, że maszyny Atlasa są wyjątkowo często wybierane.
Liebherr Handler 30 M
Maszyna przeładunkowa LH 30 M jest bezpośrednim następcą urządzenia Liebherr A 924 C. Oznaczenie LH w nazwie jest skrótem od Liebherr Handler i wskazuje na zakres stosowania. Kolejne elementy składowe określają ciężar (30 t) i typ podwozia (M – mobilne).
LH 30 M napędzany jest czterocylindrowym silnikiem wysokoprężnym Liebherr generacji IIIB z filtrem cząstek stałych. Przy pojemności ponad 7 l i mocy 129 kW/175 KM, która uzyskiwana jest przy 1800 obr./min, maszyna może już na niskich obrotach pracować wyjątkowo oszczędnie pod względem zużycia paliwa.
Do komponentów „firmowych” zabudowanych w LH 30 M należą, oprócz silnika wysokoprężnego, także pompy hydrauliczne, silnik jezdny, napęd wychylny, wieniec obrotowy i cylindry hydrauliczne. Dokładne dopasowanie tych komponentów umożliwia zwiększenie udźwigu i przyspieszenie cykli roboczych, a tym samym przyczynia się do wzrostu rentowności.
Koparka przeładunkowa Liebherr LH 30 M z chwytakiem do złomu
Fot. Liebherr
Kabina operatora LH 30 M z bezstopniowym, hydraulicznym systemem regulacji wysokości umożliwia pozycjonowanie na poziomie optymalnym dla wzroku. Dzięki temu uzyskuje się dużą przejrzystość w zakresie zastosowania, podwyższa bezpieczeństwo pracy i skuteczność. Obszerna kabina wyposażona jest w fotel produkcji firmy Liebherr z regulacją wysokości i systemem dopasowywania do ciężaru operatora.
Wyposażenie robocze LH 30 M dostępne jest w wielu wariantach i może zostać optymalnie dostosowane do potrzeb w zakresie danego zastosowania. Obok klasycznego zawieszanego chwytaka maszyna może być dodatkowo wyposażona w urządzenia pozwalające na eksploatację chwytaka do sortowania oraz nożyc do złomu. W obszernym asortymencie osprzętu do zabudowy są również m.in. chwytaki do materiałów sypkich i chwytaki wielołupinowe. Dodatkowo można zainstalować instalację z elektromagnesem do przeładunku złomu metalowego.
Terex Fuchs serii MHL
Maszyny przeładunkowe Terex Fuchs ma w ofercie Zakład Usługowo-Handlowy Pakiet Ewa Rzeszutek. Firma istnieje od 1995 roku i od początku działalności miała styczność z urządzeniami do recyklingu złomu. Były to zarówno paczkarki, strzępiarki, prasonożyce, jak i maszyny przeładunkowe. W przypadku maszyn przeładunkowych, bazowała głównie na produktach niemieckiej marki Fuchs – obecnie Terex Fuchs. Zakład Usługowo-Handlowy Pakiet oprócz maszyn przeładunkowych Terex Fuchs, zajmuje się produkcją osprzętu (chwytaki do przeładunku złomu, materiałów sypkich i drewna) oraz remontami generalnymi. W ostatnim czasie firma rozszerzyła ofertę o sprzęt do recyklingu (paczkarki i prasonożyce) marki Lefort i maszyny przeładunkowe Mantsinen (zasięg od 21 do 37 m).
Z szerokiej oferty maszyn przeładunkowych Terex Fuchs, firma Pakiet wybrała trzech reprezentantów: MHL 331 D, MHL 340 E i MHL 350 E FQC.
Wszechstronna maszyna przeładunkowa Terex Fuchs MHL 331 D
Fot. Terex Fuchs
Maszyna przeładunkowa MHL 331 D (masa 22–23,5 t) znana jest ze swych wszechstronnych możliwości zastosowania i prędkości manewrowania. Solidne podwozie daje niezbędną stabilność podczas podnoszenia wielotonowych ciężarów z maksymalnym zasięgiem wynoszącym do 12 m. Aby w takich sytuacjach nie rezygnować ani z szybkości, ani z precyzji, silnik oraz przekładnie mechanizmu obrotowego zostały optymalnie dopasowane, a siłowniki – wysięgu i ramienia wyposażone w amortyzację położeń krańcowych. W wersji MHL 331 D wykorzystano najnowsze rozwiązania technologiczne silnika i chłodzenia. Oddzielne systemy chłodzenia z hydrostatycznie napędzanego wentylatora dla chłodnicy oleju i wentylatora na sprzęgło lepkościowe dla chłodnicy wodno-powietrznej zapewniają wysoką wydajność podczas pracy oraz umożliwiają wykorzystywanie maszyn w temperaturze otoczenia do 50°C. W przypadku pracy w hali do dyspozycji są opcjonalne filtry cząstek stałych oraz szczelne kabiny z dodatkową wentylacyjną. Wykorzystywany do napędu MHL 331 D cichy turbodiesel Deutz o mocy 153 KM z systemem regulacji MR-3 spełnia wymagania Tier III, i podczas używania w halach powoduje tylko minimalne obciążenie hałasem i zanieczyszczenie spalinami. Orientację podczas pracy zapewnia operatorowi zarówno podnoszona kabina z panoramicznymi oknami, jak również nowoczesny monitoring procesów i funkcji za pomocą kolorowego wyświetlacza LCD. Ergonomicznie umieszczone elementy obsługi i wygodne fotele należą do wyposażenia standardowego.
Model MHL 340 E (27,5–29 t) dysponujący promieniem roboczym 13,7 m zalicza się do czołowych maszyn wykorzystywanych w przeładunku złomu. Stabilna pozycja oraz wytrzymała na obciążenia konstrukcja wysięgnika, zapewniają bezpieczeństwo również w sytuacjach ekstremalnych. Układ hydrauliczny o wydajności 660 l/min. z podwójnym obiegiem przy minimalnych stratach mocy pozwala zarówno na szybkie i wydajne, jak i precyzyjne manewrowanie w trakcie obracania. Oprócz masywnej budowy, atutami tego modelu jest oszczędny silnik Deutz o mocy 171 KM i system chłodzenia o wysokiej wydajności. Kabina z panoramicznymi szybami jest unoszona hydraulicznie.
Terex Fuchs MHL 350 D z systemem szybkiej wymiany narzędzia FQC
Fot. Terex Fuchs
Ostatni z proponowanych modeli – Terex Fuchs MHL 350 dostępny jest zarówno z klasycznym wysięgnikiem, jak również z systemem szybkiej wymiany narzędzia roboczego Fuchs Quick Connect – FQC. Z pomocą systemu FQC można zmniejszyć czas przestoju spowodowany zmianą osprzętu tak, aby stanowił on jedynie ułamek normalnego nakładu. Np., w mniej niż minutę możliwe jest przełączenie z kombinacji ramię wielofunkcyjne/chwytak na ramię z magnesem lub nożycami do cięcia złomu. Przy użyciu szczelnych szybkozłączy, osprzęt można zmieniać szybko i bezpiecznie z wnętrza kabiny. Urządzenie przeładunkowe MHL 350 E FQC ma masę 32–37,5 t, napędzane jest silnikiem o mocy 218 KM i może sięgnąć na odległość do 16 m.
Każdy komponent Terex Fuchs zaprojektowany jest tak, by uzyskać długą żywotność serwisową oraz długie przerwy między przeglądami. Ale, gdy już nadejdzie ten czas, zadanie to ułatwione zostanie dzięki wygodnie zlokalizowanym schodkom i platformom serwisowym. Powzięto przy tym szereg starań, aby poprawić łatwość utrzymania. W celu zapewnienia lepszego dostępu wstępny filtr paliwa jest teraz zamontowany na zbiorniku, a tester bezpieczników umożliwia operatorowi szybkie zlokalizowanie wadliwego styku.
Nowoczesna Gospodarka Odpadami 2(5) 2014