Jednym z priorytetowych zagadnień ochrony środowiska jest właściwe zagospodarowanie powstających każdego roku znacznych ilości elektroodpadów. Odpady sprzętu elektrycznego i elektronicznego oprócz surowców wtórnych jak metale bezpieczne – stal, aluminium, miedź, złoto – zawierają składniki niebezpieczne dla środowiska. Są to metale ciężkie (ołów, kadm, rtęć) czy też czynniki chłodzące – chlorowcopochodne związki organiczne.
W celu ograniczenia szarej strefy w projekcie ustawy wskazano trzy podmioty, które będą mogły zbierać niekompletny, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny oraz jego części. Są to: zakłady przetwarzania, punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych w gminie oraz odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości. Według ustawodawcy zminimalizuje to nielegalny, a przede wszystkim niebezpieczny dla środowiska naturalnego oraz ludzi, proceder niewłaściwego demontażu zużytego sprzętu w celu uzyskania korzyści finansowych.Innymi działaniami eliminującymi szarą strefę bądź poważnie ograniczającymi jej działalność, które powinny znaleźć się w nowelizowanej ustawie według (Rudyk T., Balicki A., Opoka F., 2015) powinny być:
- audyt zewnętrzny,
- organizacje odzysku w formie non for profit,
- wyłączenie pewnych ograniczeń w przeprowadzaniu kontroli,
- zakaz łączenia funkcji organizacji odzysku, zakładu przetwarzania i recyklera,
- monitoring przepływu ZSEE,
- oraz limit możliwości przejmowania przez organizacje odzysku (OO) obowiązków wprowadzających do wysokości wprowadzenia akcjonariuszy danej OO.
Produkcja urządzeń elektrycznych i elektronicznych jest jedną z najszybciej rozwijających się dziedzin gospodarki w Polsce. Powodem jest ogromny postęp techniczny i technologiczny. Sprzyja temu również ciągły proces wymiany starego sprzętu na nowy.
Na rys. 1 zamieszczono produkcję (tys. szt.) sprzętu AGD w Polsce w latach 2004 –2013.
Największy wzrost odnotowano w ilości wyprodukowanych pralek, piekarników do zabudowy, zmywarek oraz płyt kuchennych. Natomiast produkcja kuchenek oraz suszarek do ubrań jest mniej więcej na tym samym poziomie.
Rys. 1. Produkcja sprzętu AGD w Polsce w latach 2004–2013
Źródło: CECED Polska
Udział procentowy w produkcji sprzętu AGD w 2013 r. zamieszczono na rys. 2. Największą ilość wyprodukowanego w Polsce sprzętu stanowią pralki (24%) oraz chłodnictwo wolnostojące: 23%. Najmniej produkuje się zamrażarek, zarówno skrzyniowych (1%), jak i szufladowych (1%) oraz suszarek do bielizny (1%).
Ciągły postęp i tendencja do szybkiej wymiany na sprzęt lepszy, wydajniejszy, cichszy, pobierający mniej energii elektrycznej powoduje, jak pisze Kozłowski (Kozłowski J., 2005), że tempo przyrostu ilości odpadów elektrycznych i elektronicznych jest 3-krotnie wyższe od średniego tempa przyrostu całości odpadów komunalnych.
W Raporcie Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z czerwca 2014 przedstawiono dane dotyczące ilości wprowadzanego sprzętu, zebranego zużytego oraz przetworzonego zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Możemy również dowiedzieć się, jaka masa odpadów pochodzących z ZSEE poddana została procesom odzysku oraz recyklingu, jak również jaka masa zużytego sprzętu została ponownie wykorzystana. Zestawienie przedstawiono w tabeli 2.
Jak można zauważyć z danych zamieszczonych w tabeli 2, w 2013 r. osiągnięto średni poziom zbierania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego na poziomie 35,32%. Zatem w przeliczeniu na jednego mieszkańca zebrano 4,25 kg zużytego sprzętu, wypełniając tym samym obowiązek wynikający z ustawy.
Jak wygląda sytuacja zbierania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego w przeliczeniu na mieszkańca w pozostałych państwach europejskich w 2012 r. pokazuje rys. 3.
Rys. 2. Produkcja AGD w Polsce w 2013 r.
Zgodnie z artykułem 5 dyrektywy, państwa członkowskie zobowiązały się do osiągnięcia średniego wskaźnika zbiórki selektywnej zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego na poziomie 4 kg/mieszkańca rocznie. Na podstawie powyższego schematu (rys. 3) należy stwierdzić, że najwięcej elektroodpadów w przeliczeniu na kg/mieszkańca zbieranych jest w państwach takich jak: Norwegia (22,66 kg), Szwecja (18,3 kg), Szwajcaria (16,34 kg) czy też Dania (12,07 kg). Najmniej w Portugalii (3,78 kg), Grecji (3,35 kg), Hiszpanii (2,91 kg) oraz Rumunii zaledwie (0,9 kg).
Rys. 3. Ilość (kg/mieszkańca) ZSEE zbierana w poszczególnych krajach w 2012 r.
Źródło: opracowanie własne na podstawie: WeEe Forum Key Figures, 2014.
Etapy procesu zagospodarowania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego
Poszczególne etapy postępowania z ZSEE zamieszczono na rys. 4.
Rys. 4. Etapy postępowania z zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym
Źródło: opracowanie własne.
Koszty funkcjonowania
Podstawą finansowania systemu zbierania i przetwarzania ZSEE jest wyodrębniona kwota – KGO (koszt gospodarowania odpadami), będąca częścią ceny każdego produktu elektrycznego i elektronicznego wprowadzanego do obrotu. Opłata ta jest doliczana do ceny sprzętu przez producenta lub importera. Następnie, za pośrednictwem sklepów opłata ta w całości trafia do wprowadzającego, który przeznacza ją na budowę i finansowanie systemu zbiórki zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Najczęściej zadanie to jest zlecane wyspecjalizowanym organizacjom odzysku, które organizują zbieranie, transport, przetwarzanie, odzysk, recykling i unieszkodliwianie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Organizacje odzysku zobowiązane są do składania sprawozdań ze swojej działalności do Głównego Inspektora Ochrony Środowiska.
Najwyższe koszty przetwarzania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego ponoszone są w przypadku dwóch grup odpadów, a mianowicie: urządzeń chłodniczych i telewizorów oraz monitorów kineskopowych. Wysoki koszt przetwarzania wynika z kosztów unieszkodliwiania freonów – w przypadku lodówek oraz luminoforów – w przypadku monitorów.
Koszt przetworzenia 1 kg lodówki wynosi 90 groszy. Na koszt ten składają się (Instytut Badań… 2011):
- 40 gr – koszt przetwarzania,
- 30 gr – koszt pozyskania odpadu,
- 20 gr – koszt transportu.
Nieprawidłowości na rynku ZSEE
Z danych zamieszczonych na rys. 5 wynika, że średnia stawka (w PLN) wprowadzenia 1 Mg sprzętu elektronicznego na rynek w Polsce kształtowała się w ciągu ostatnich pięciu lat na podobnym poziomie (ok. 180–190 zł/Mg). Natomiast koszt jednostkowy przetworzenia zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego spadł w tym samym czasie o niemal 70% (z około 1 400 zł/Mg w 2008 r.
do niewiele ponad 430 zł/Mg w 2012 r.).
Rys. 5. Koszty jednostkowe wprowadzania oraz zbiórki i przetwarzania odpadów w latach 2008–2012
Źródło: Tokarski J. Szulc W., 2014
We wszystkich niemal raportach dotyczących rynku ZSEE podaje się kilka przyczyn takiego stanu rzeczy. Do pozytywnych należą:
- działania edukacyjne związane z koniecznością właściwej zbiórki i przetwarzania elektroodpadów,
- usprawnienie sytemu zbiórki przez organizacje odzysku,
- możliwość bezpłatnego oddania starego sprzętu do Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych, czyli PSZOK.
- wydawanie zaświadczeń o przetworzeniu sprzętu, który nigdy nie został zebrany,
- wydawanie zaświadczeń o przetworzeniu sprzętu innego niż została przetworzony,
- wydawania zaświadczeń o przetworzeniu sprzętu zgodnie z normami, mimo że nie został w ten sposób przetworzony.
Nadrzędnym celem nowelizowanej ustawy jest należyta ochrona środowiska, realizowana poprzez odzysk cennych surowców wtórnych, wysoki poziom zbierania ZSEE oraz skuteczną infrastrukturę kontroli i nadzoru, a nie wyłącznie osiągnięcie odpowiednich poziomów zbiórki elektroodpadów – wynikający z dokumentacji, która niekoniecznie odzwierciedla stan faktyczny. Zatem nasuwa się pytanie, czy uda się wyeliminować szarą strefę? Aby to zrealizować, konieczny jest monitoring przepływu zużytego sprzętu elektronicznego i elektrycznego – niestety, pomimo iż w projektach ustawy był on zakładany, nie znalazł się w samej ustawie.
Praca finansowana w ramach badań statutowych nr 11.11.210.213
na Wydziale Energetyki i Paliw AGH.
Spis literatury:
Główny Inspektor Ochrony Środowiska. Raport o funkcjonowaniu systemu gospodarki zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym 2013 r. Warszawa, czerwiec 2014 r.
Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową – Najważniejsze wydarzenia na rynku zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (ZSEE) w okresie ostatnich dwunastu miesięcy. Warszawa, marzec 2010, aktualizacja maj 2011.
Kozłowski J., 2005 – Odzysk metali z odpadów sprzętu elektrycznego i elektronicznego. [W:] Wzorek Z., Kulczycka J., Fečko P., Kušnierowá M., (red.): Odzysk odpadów – technologie i możliwości. Wydawnictwo IGSMiE PAN, Kraków, 2005 s. 281–290.
Tokarski J. Szulc W., 2014 – Raport rynku ZSEE – aspekty prawne i finansowe. PwC, kwiecień 2014. PricewaterhouseCoopers
Rudyk T., Balicki A., Opoka F., 2015 – Prace legislacyjne nad projektem ustawy o ZSEE. DLA Piper, Wiater sp.k. Komisja Środowiska Senatu Rzeczpospolitej Polskiej. 4 lutego 2015, Warszawa.
WeEe Forum. Key Figures Report 2010–2012. For public use. 28 March 2014.
Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz.U. 2005, nr 180, poz. 1495) z późn. zmianami (Dz.U. z 2013 r. poz. 1155, z 2014 r. 1322, 1662).
Rozporządzenie ministra środowiska z 31 grudnia 2010 r.
w sprawie minimalnych rocznych poziomów zbierania zużytego sprzętu (Dz.U. 2011, nr 3, poz. 5).
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/19/UE z 4 lipca 2012 r. w sprawie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (WEEE).
Strony internetowe: www.premier.gov.pl; www.cecedpolska.pl
dr inż. Justyna Pyssa
AGH Akademia Górniczo-Hutnicza im. St. Staszica w Krakowie
Wydział Energetyki i Paliw
Nowoczesna Gospodarka Odpadami 1-2(8) 2015