Po opublikowaniu komunikatu pojawiły się liczne rozbieżne stanowiska i interpretacje na temat dalszego obowiązywania uchwał. Część z nich odwoływała się do zasad techniki prawodawczej, które wskazują, że w przypadku zmiany treści przepisu upoważniającego do wydania aktu wykonawczego przyjmuje się, że taki akt wykonawczy traci moc obowiązującą z dniem wejścia w życie ustawy zmieniającej treść przepisu upoważniającego. Inne opinie powoływały się na zasadę dalszego obowiązywania przepisów wydanych na podstawie nowelizowanej ustawy, jeżeli akty wydane na podstawie dotychczasowych przepisów nie są sprzeczne z przepisami w brzmieniu po nowelizacji.
Po dodatkowej analizie, w szczególności biorąc pod uwagę fakt, że sam art. 6k ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach nie uległ zmianie, oraz np. stanowisko Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy z 28 stycznia br., można w opinii Ministerstwa Środowiska - w przypadku gdy treść dotychczasowej uchwały nie jest sprzeczna ze znowelizowaną ustawą - przychylić się do poglądu, że uchwała taka nadal pozostaje w mocy do czasu uchwalenia i wejścia w życie nowej uchwały.
W pozostałych przypadkach Ministerstwo Środowiska rekomenduje gminom podjęcie uchwał w sprawie wyboru metody i stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w najkrótszym możliwym terminie.
Ministerstwo Środowiska zwraca jednak uwagę na niewiążący charakter powyższej opinii i podkreśla, że wiążące interpretacje będą dokonywane dopiero w rozstrzygnięciach organów orzekających dotyczących konkretnych uchwał. W chwili obecnej brak jest orzecznictwa, które mogłoby stanowić punkt odniesienia.
Źródło: www.mos.gov.pl
Grafika: www.sxc.hu
Grafika: www.sxc.hu