Połączone Komisje Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa oraz Samorządu Terytorialnego przyjęły i skierowały do drugiego czytania Sprawozdanie Podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia poselskich projektów ustaw: o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz o zmianie ustawy o własności lokali (druk nr 2377), a także o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (druk nr 2404).
Najważniejsze zmiany wprowadzone podczas prac w podkomisji obejmują:
- uwzględnienie szeregu postulatów samorządów: wykreślenie obowiązku zorganizowania przez gminy selektywnego zbierania popiołu z palenisk domowych, doprecyzowanie przepisów dotyczących PSZOK, wprowadzenie możliwości objęcia systemem zorganizowanym przez gminę tylko niektórych rodzajów nieruchomości niezamieszkałych;
- doprecyzowanie kwestii dotyczących opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi: wskazanie, że opłata nie podlega zaokrąglaniu, rezygnacja z proporcjonalnego naliczania opłaty dla osób zmieniających miejsce zamieszkania w ciągu miesiąca, utrzymanie braku konieczności składania nowych deklaracji przez właścicieli nieruchomości i wskazanie, że zmiana wysokości opłaty według nowych stawek następuje automatycznie (bez konieczności uruchamiania procedury korekty deklaracji z urzędu), ograniczenie możliwości zwrotu nadpłaty z tytułu korekty deklaracji, w celu sprawiedliwego udziału mieszkańców w kosztach systemu, umożliwienie wprowadzenia naliczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w przypadku nieruchomości, w których są świadczone usługi w zakresie wynajmu pokoi, z odwołaniem się do bardziej obiektywnego miernika, jakim jest ilość zużytej wody;
- dopuszczenie przeznaczania środków z wpływów z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na edukację ekologiczną oraz na usuwanie dzikich wysypisk odpadów i opróżnianie koszy ulicznych;
- wprowadzenie obowiązku opiniowania przez powiatowego inspektora sanitarnego częstotliwości odbierania odpadów komunalnych w ramach usług świadczonych przez gminę, w celu zapewnienia bezpieczeństwa sanitarnego;
- rozdzielenie przetargów na odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych i nałożenie na gminę w SIWZ obowiązku wskazywania miejsc zagospodarowania odpadów komunalnych;
- zaproponowanie przepisu, realizującego wyrok Trybunału Konstytucyjnego w zakresie ustalenia kryteriów zwolnień z całości lub części opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi - gmina może wprowadzić zwolnienia z całości lub z części opłaty ze względu na kryterium dochodowe;
- dostosowanie przepisów przejściowych;
- szereg poprawek precyzujących i legislacyjnych.
Źródło: www.mos.gov.pl