Daimler Truck Polska sukcesywnie rozwija swoją flotę pojazdów demonstracyjnych z napędem bateryjnym – tak, aby jak najwięcej klientów z różnych branż w całej Polsce mogło osobiście przetestować elektryczne samochody Mercedes-Benz Trucks w swojej codziennej działalności. – Dotychczas dostępne były eActros 300 Tractor, eActros 400 z zabudową chłodniczą i eActros 400 z zabudową kontenerową, przeznaczone do transportu dystrybucyjnego, a także eEconic 300 L z zabudową firmy EKOCEL dla branż komunalnych – mówi Igor Kaczorkiewicz, Head of Marketing&Product, PR Daimler Truck Polska. – Teraz dołączył do nich kolejny pojazd specjalistyczny: eActros 300 z zabudową śmieciarki firmy Terberg. Mamy więc do zaoferowania trzy modele dla klientów dystrybucyjnych i dwa modele dla przedsiębiorstw komunalnych. Bardzo się cieszymy, że po udanych testach eEconica w Warszawie i Trójmieście, kolejna firma specjalizująca się w gospodarce odpadami będzie mogła przekonać się, jak sprawdza się w jej codziennej pracy eActros.
Spółka Altvater Piła należy do grupy Eneris, która jest wieloletnim użytkownikiem pojazdów komunalnych Mercedes-Benz Trucks.
– Współpracujemy z najlepszymi dostawcami, wybieramy sprawdzone rozwiązania, a z Mercedesem od lat łączą nas dobre, partnerskie relacje – mówi Robert Kołodziejski, dyrektor ds. logistyki i eksploatacji w Eneris. – Od roku testujemy różne pojazdy z napędem elektrycznym, bo w tym wypadku chcemy również wybrać najlepszy model: teraz przyszedł czas na eActrosa 300, który popracuje u nas w ramach testu przez miesiąc. Chcemy dobrze nauczyć się obsługi tego samochodu, nie kierować się opiniami, tylko własnym doświadczeniem, na własnych trasach i z własnymi pracownikami. Po tym czasie powinniśmy uzyskać rzetelne odpowiedzi na wiele kluczowych pytań i choć zadania będą wymagające, to jesteśmy dobrej myśli.
eActrosem 300 z zabudową śmieciarki firmy Terberg będą w Pile jeździć dwie załogi, złożone z kierowcy i ładowacza. Do prawidłowej eksploatacji podczas testu przygotował pracowników Altvater profesjonalny trener Mercedes-Benz TruckTraining. Podczas szkolenia teoretycznego kierowcy dowiedzieli się m.in. jak korzystać z jazdy w trybie One Pedal Drive umożliwiającym optymalne zarządzanie odzyskiem energii, a także z systemu MirrorCam zastępującego tradycyjne lusterka oraz w jaki sposób wspierać ich może najnowsza wersja systemu ABA5, który do prędkości 50 km/h może samodzielnie całkowicie zatrzymać pojazd, jeśli wykryje pojawienie się w pobliżu pieszego lub rowerzysty. – Wszystkie te innowacyjne rozwiązania mają ogromne znaczenie dla poprawy wydajności, bezpieczeństwa i komfortu pracy kierowców obsługujących pojazdy komunalne w miastach – mówi Igor Kaczorkiewicz. – Trzeba jednak wiedzieć, jak z nich umiejętnie korzystać, dlatego przykładamy ogromną wagę do tego, by przekazując pojazd do testu, jednocześnie możliwie najlepiej przygotować do jego eksploatacji kierowców. Tylko wtedy nasze produkty mogą w pełni udowodnić swój potencjał, a w przypadku pojazdów elektrycznych ma to szczególnie duże znaczenie, bo są to rozwiązania zupełnie nowe.
W trakcie testu eActros 300 będzie pracował w identyczny sposób, jak jego konwencjonalny odpowiednik. – Uważamy, że tylko w ten sposób uzyskamy miarodajne informacje, dlatego praca będzie się odbywała na normalnych, zróżnicowanych trasach: zarówno w mieście, jak i na terenach podmiejskich – wyjaśnia Paweł Bardziński, Dyrektor Działu Logistyki Altvater Piła. – Trasy te są również różnej długości, a pojazd będzie obsługiwał wszystkie rodzaje frakcji, co oznacza oczywiście odmienne zużycie energii, zróżnicowane obciążenie, liczbę pojemników, przystanków itp. Każda zmiana trwa 7,5 h i ten czas eActros musi przepracować bez konieczności dodatkowego ładowania.
Ze względu na taką specyfikę pracy pojazd będzie mógł więc być ładowany wyłącznie w nocy i do tego celu firma podczas testu będzie korzystać z mobilnej ładowarki dostarczonej przez Daimler Truck Polska. – Tak naprawdę na obecnym etapie transformacji, zakup elektrycznego pojazdu komunalnego wiąże się jednocześnie z koniecznością zapewnienia infrastruktury do ładowania – mówi Robert Kołodziejski. – Tym bardziej więc musimy wybierać taki model, który biorąc pod uwagę wszystkie koszty – zakupu, eksploatacji – będzie w stanie całkowicie zastąpić pojazd konwencjonalny. Zasięg jest tu kluczowym parametrem, a trzeba pamiętać, że śmieciarka to nie tylko samochód, ale również zabudowa, której praca pochłania sporo energii. Dlatego duże nadzieje wiążemy nie tylko z pojemnością trzech modułów akumulatorów o łącznej pojemności 336 kW w eActrosie, ale również z efektywną rekuperacją, czyli odzyskiem energii. Mamy już trochę wiedzy na ten temat z innych testów i możemy dość dokładnie porównać dane.
– Zdajemy sobie sprawę z wyzwań, jakie stoją przed naszymi klientami w związku z transformacją, dlatego oprócz produktu, zapewniamy im także wsparcie podczas eksploatacji – mówi Igor Kaczorkiewicz. – Z jednej strony polega ono na przekazaniu niezbędnej wiedzy kierowcom, z drugiej na doradztwie w zakresie efektywności energetycznej, które zapewnia nasz eConsultant Damian Rendzikowski. Jesteśmy przekonani, że w takich warunkach test naszego nowego pojazdu demonstracyjnego, będzie udany i miarodajny, a komunalny eActros 300 udowodni swoją wydajność jako skuteczne, nowoczesne, bezpieczne i komfortowe narzędzie pracy przy odbiorze odpadów.
Źródło: Daimler Truck Polska