Mauro Spizzo: Czasy, w których królował pogląd, że firmy nastawione są wyłącznie na zysk i to za wszelką cenę, odeszły w niepamięć. Dziś odpowiedzialne społecznie i ekologicznie przedsiębiorstwa stają się pełnoprawną i aktywną częścią lokalnych oraz globalnych ekosystemów, a to oznacza pełną redefinicję podejścia do otoczenia - nie tylko biznesowego. Przyczyn takiej sytuacji jest wiele – od rosnącej świadomości konsumentów, dla których cena nie jest już czynnikiem determinującym wybór, a na pierwszy plan wysuwają się aspekty ekologicznej produkcji, poszanowania środowiska naturalnego oraz jakość rozwiązań, po dojrzałość samych firm, które w dobie kryzysu klimatycznego dążą do redukcji śladu węglowego, maksymalizacji działań recyklingowych i produkcji w duchu „zero waste”. Konsumenci coraz chętniej stawiają na marki, które dają „zielony przykład”, przyczyniają się do budowania lepszego świata, myślą o przyszłości i dokładają swoją cegiełkę do ratowania kondycji planety. I to nie tylko na papierze, w strategii wizerunkowej czy ujęciu PR-owym, ale w przełożeniu na realne działania.
Hydro również nie pozostaje w tyle – nie tylko śledzi eko trendy, ale jest prekursorem wielu innowacyjnych rozwiązań, które wpływają na jakość i ekologiczny aspekt produkcji. A w tym przypadku macie się czym pochwalić.
Mauro Spizzo: Ekologia i zrównoważony rozwój to fundamenty naszej filozofii – w końcu na co dzień pracujemy z jednym z najbardziej ekologicznych, recyklingowalnych surowców na świecie. Kiedy wydawało się, że o aluminium rynek wie już niemal wszystko, Hydro Extrusion udowodniło, że w tej materii nie powiedziano jeszcze ostatniego słowa. Do naszej oferty dołączyły dwa przełomowe stopy. Hydro Reduxa - niskoemisyjne aluminium o śladzie węglowym nieprzekraczającym 4,0 kg CO2 na 1 kg aluminium. To w chwili obecnej najmniej emisyjny surowiec dostępny na rynku. Przy średniej europejskiej wynoszącej dla przemysłu surowcowego i konsumpcji 8,7 oraz średniej globalnej na poziomie 18 osiąga on aż 2- i 4,5-krotnie lepsze wyniki. Z kolei stop Hydro Circal opiera się na produkcji wtórnej - co najmniej 75% materiału pochodzi z recyklingu. Obie koncepcje zmierzają do wdrożenia jak najbardziej ekologicznych i zrównoważonych procesów produkcyjnych.
Nowa linia produkcyjna to prawdziwy przełom w eko-rozwoju Hydro, prawda?
Mauro Spizzo: Nowa 8-calowa linia to nie tylko ekologiczne dzieło techniki, ale ultranowoczesne rozwiązanie, które wyniesie naszą produkcję na zupełnie nowy poziom, a zarazem rewolucyjne podejście do tematu wykorzystania zasobów oraz ochrony środowiska. Całość będzie bowiem zasilana za pomocą dedykowanej farmy fotowoltaicznej, powstającej przy fabryce w Trzciance.
Jaki wpływ długofalowy i krótkofalowy będzie miała ta innowacja na procesy produkcyjne Hydro?
Mauro Spizzo: Inwestycja w tak nowoczesną technologię to znaczący krok na drodze realizacji strategii „30 do 2030”, której nadrzędnym celem jest 30% redukcja emisji CO2 w całym łańcuchu produkcji aluminium. A wyniki, które osiąga prasa są naprawdę imponujące. Instalując system PV, pokrywający 50% zapotrzebowania na energię dla danej prasy, możemy zredukować emisję CO2 o około 35-45%. Pokrywając pełne zapotrzebowanie na energię do wytworzenia tony produktu, zredukujemy emisję dwutlenku węgla do równowartości 85-90%. Ale to nie wszystko. Bezpośrednie połączenie farmy fotowoltaicznej z elektrownią wygeneruje kolejne oszczędności dzięki niższym kosztom dystrybucji zużytej energii. To dla nas ogromny powód do dumy i kolejne potwierdzenie, że droga zrównoważonego rozwoju, którą obraliśmy, była słusznym wyborem biznesowym, wizerunkowym i moralnym.
Czy nowe wdrożenia technologiczne wynikają z rynkowego wzrostu zapotrzebowania na aluminium?
Mauro Spizzo: Aluminium święci dziś prawdziwe triumfy popularności i nawet jeśli nie zdajemy sobie z tego sprawy, towarzyszy nam na każdym kroku. To bowiem materiał o niemal nieograniczonych możliwościach użytkowych i funkcjonalnych. Lekki, plastyczny i wytrzymały znalazł swoje miejsce w niemal każdej branży – od sektora medycznego, po budowlany i wnętrzarski, branżę motoryzacyjną, logistyczną oraz konstrukcyjną. Dodając do tego jego ekologiczny charakter, zyskujemy produkt na miarę XXI wieku - efektywny i minimalizujący negatywny wpływ na ekosystem.
Jakie kroki na drodze zrównoważonego rozwoju i proekologicznego podejścia do produkcji planujecie w przyszłości?
Mauro Spizzo: Aktualnie skupiamy się uruchomieniu nowej prasy i stworzeniu w pełni działającej, niezawodnej farmy solarnej – to absolutna podstawa naszych najbliższych planów. Każdego dnia pracujemy również nad usprawnieniem procesów produkcyjnych w firmie i wdrażamy innowacje, by propagować zrównoważony rozwój Hydro.
Źródło: Hydro